Roos van Leary

Gedrag roept gedrag op.
Zo simpel is het.
Of toch niet?

September 1978. Net uit de banken van de middelbare school. Samen met een groep andere 18/19 jarigen beginnen we aan de inservice opleiding tot psychiatrisch verpleegkundige. Daar vond de eerste kennismaking met de Roos van Leary plaats. Het was een van de modellen die voorbij kwamen in de lessen verpleegkunde en misschien ook wel bij geweldloze weerbaarheid, van Geuk Schuur en Harcourt Klinefelter. Een logisch model, maar breng het maar eens in praktijk. Zeker niet makkelijk voor iemand die zwetend de neuroseleer las en dacht “oh mijn god, ik had beter opgenomen kunnen worden”, zoveel herkenning!
Henk Hiemstra Trainer
De Roos van Leary kwam op gezette tijden terug in diverse vervolg opleidingen en scholingen: van verpleegkunde tot trainingsacteur en trainer omgaan met agressie. Genoeg kansen om de dynamiek steeds beter te leren begrijpen, te herkennen en last bus not least, te leren gebruiken.

Steeds viel mij op dat het gedachtegoed zo simpel en logisch is en toch weer zo lastig te onthouden of in praktijk te brengen. Een van mijn “voorbeeld trainers”, Koos Goedegebuur, oprichter van Praktikos, gebruikte de Roos als basis in zijn training “klantcontact” voor bewindvoerders. Een van zijn vaste opmerkingen was dat hij de Roos had geleerd door het als screensaver op zijn computer te gebruiken en ook nog in de ruit van zijn kantoor te laten graveren. Op die manier kon hij er niet meer onderuit waar hij ook keek, dagelijks kon hij reflecteren op waarom een gesprek wel of niet soepel was verlopen.

Een (onbedoeld?) gevolg was dat hij tijdens deze trainingen haarfijn aanvoelde wat het gedrag van een willekeurige deelnemer met hem deed. Vervolgens wist hij er zo mee te “spelen” dat de deelnemer inzicht kreeg in eigen gedrag door de respectvolle reacties van Koos.

Wat daarbij duidelijk werd is dat de ander het gedrag lang niet altijd zo ervaart als jij niet bedoeld hebt. Maar wel reageert vanuit zijn eigen ervaring. En dat levert miscommunicatie op. Tenzij je je hiervan bewust bent. Dan is de “vreemde” reactie van de ander ineens begrijpelijk, te plaatsen in de Roos.

Belangrijk voor het eigen maken van “actie is reactie” is het “doen”. Uitproberen, experimenteren. Achteraf analyseren van gesprekken waarom deze wel of niet goed liepen. Om steeds eerder door te krijgen welke dynamiek er speelt. En uiteindelijk gedrag actief te beïnvloeden met eigen gedrag.

Wil je weten hoe jij overkomt op een ander? Neem dan contact op voor het afnemen van een Inter Persoonlijk Profiel, of bestel de test hieronder:

Henk Hiemstra trainingsacteur

Hoe komt gedrag tot stand en hoe wordt gedrag beïnvloedt?

Twee uitgangspunten die aan de basis liggen van de trainingen “omgaan met lastig gedrag” en “omgaan met mensen met psychiatrische problematiek” die in samenwerking met Ton Kemp van de Gloed zijn ontwikkeld. Het is een Upstage® product van de Gloed.

Upstage® is een door de Gloed ontwikkelde trainingsvorm met 2 acteurs. Naast een theoretische onderbouwing, kan er ruimschoots met gedrag geëxperimenteerd worden in de context van het onderwerp van de training, in dit geval psychiatrie. De acteurs spelen ofwel zelf de situatie uit, geregisseerd door de deelnemers, of de deelnemer kan zelf experimenteren. Kijk hier voor meer info over de Gloed het Upstage® aanbod.