Wat is ChiRunning

Bij ChiRunning, de naam zegt het eigenlijk al, draait het om 'Chi'. Dit is een kracht die ook wordt gebruikt bij bijvoorbeeld acupunctuur en Tai Chi. Je vindt de Chi in je kern, je centrum. En die kracht laat je samen werken met de kracht van de natuur: de zwaartekracht. De ChiRunning techniek zorgt door houding en ontspanning voor een grotere energie efficiëntie en belangrijk kleinere kans op blessures.

 

Basishouding

De lichaamshouding en de ontspanning zijn de belangrijkste bouwstenen. Je kunt hierbij denken aan het naald in watten principe: je lichaam is ontspannen, maar de kern is sterk. Een goede, uitgelijnde houding is een rechte houding: oren, schouders en heupen bevinden zich in een rechte lijn. Je maakt jezelf als het ware langer door je kruin omhoog te doen. Ook het bekken speelt bij de houding een belangrijke rol.

De andere uitlijning is die in de looprichting: alle extremiteiten wijzen in de richting die we willen gaan, vooruit. Dit reduceert overbodige bewegingen die nog wel eens tot blessures kunnen leiden. En bovendien kost het minder energie.

 

Hellen

Vanuit die goede lichaamshouding kun je gaan lopen. Dit doe je niet door gewoon te beginnen met stappen, maar door iets naar voren te hellen Je helt in de basishouding, de naald in watten, vanuit je enkels naar voren. Op die manier komt het zwaartepunt van je lichaam iets voor de voeten, waardoor je automatisch gaat lopen. Door het hellen landen je voeten niet meer ver voor je, maar juist onder je. De landing is ook niet meer op de hiel, maar juist op de middenvoet. Dat is minder blessuregevoelig.

 

De helling en snelheid waarmee je loopt, zijn van elkaar afhankelijk. Als je niet genoeg helt voor de snelheid die je loopt moeten de spieren toch hard werken. Als je te weinig helt, loop je het risico dat de voeten toch voor het lichaamszwaartepunt gaan vallen. Hoe meer je helt, hoe sneller je gaat. De mate van helling is als het ware je gaspedaal.

 

Voeten en pasfrequentie

Om efficiënt met je energie om te gaan gebruik je bij ChiRunning geen spierkracht, behalve de spieren van je kern. In plaats van afzetten met je voeten til je de achterkant van je voeten simpelweg op; hierbij komt de hiel het eerst van de grond en de tenen volgen ontspannen. De knieën blijven tijdens het lopen relatief laag. Op deze manier lopen voelt in eerste instantie onwennig. Wij zijn allemaal gewend om onze voeten meer voor ons te plaatsen: dan ‘stamp’ je veel meer. En hoe snel je ook loopt de pasfrequentie blijft altijd gelijk. Bij ChiRunning probeer je een pasfrequentie (ritme) tussen de 170-180 passen per minuut aan te houden. Om meer snelheid te maken speel je zoals gezegd met de helling, en daarmee veranderd ook de paslengte, dus niet de pasfrequentie! Hoe harder je loopt des te langer de passen. Naar achter toe wel te verstaan, de voeten moeten nog steeds ter hoogte van het lichaamszwaartepunt landen.

 

Armen

Het vierde en laatste principe betreft de armen. De beweging van de arm is belangrijk voor het ritme en de balans. Met ontspannen armen maak je ook 170-180 bewegingen per minuut. Daarbij heb je de armen in een hoek van 90 graden en maak je een beweging langs je lichaam in de richting van waar je heen wilt, vooruit dus. Dat is de meest energiezuinige manier. Als je armen voor je langs bewegen maak je onnodige bewegingen en dat kost energie. De uitslag van de armen is net als bij de benen, naar achteren. Dit zorgt voor de balans. Door je armen in het juiste tempo te bewegen volgen je benen eigenlijk vanzelf.

 

Voor iedere hardloper is het een aanrader om een aantal ChiRunning lessen te volgen. Of je het nu meeneemt in je uiteindelijk looptrainingen of niet: het zorgt ervoor dat je bewuster loopt en weer eens nadenkt over de mogelijkheden van je lichaam en training.

 

Workshops

Sinds november 2014 ben ik in opleiding voor Instructeur ChiRunning/ChiWalking. In 2015 hoop ik de opleiding met succes af te afronden.

De techniek van ChiRunning gebruik ik nu al wel in de runningtherapie. De combinatie is mooi aanvullend, beiden hebben tot doel om weer te genieten van bewegen, het proces is het doel.

 

In de loop van 2015, na mijn certificering als instructeur, ben ik in te huren voor individuele-,  groepsbegeleidingen en workshops ChiRunning.
En er zijn plannen voor een tweewekelijkse techniekgroep.

Houdt de website en de facebookpagina in de gaten.

meer informatie: link naar www.chirunning.nl

© Trochdrave 2015 | Ontwerp en uitvoering RUDI. vormgeving en kunst